• يکشنبه ٢٩ مرداد ١٤٠٢-١٥:٤٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٣٧٩
تشکری هاشمی مطرح کرد:14-171

شهرداری با چه استناد قانونی سامانه معلولان و جانبازان را جا به جا کرده است

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ضمن اشاره به تذکر پیشین در خصوص جا به جایی و واگذاری محل سامانه حمل و نقل معلولین، سئوالاتی را از شهردار تهران مطرح کرد و خواستار پاسخگویی فوری شهردار به این سئوالات شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، در یکصد و هفتاد و یکمین جلسه شورا، با انتقاد از اقدام خلاف قانون شهرداری تهران در جابه جایی و واگذاری عرصه و عیان سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولین گفت: در جلسات گذشته شورای شهر به شهرداری تهران تذکر دادیم تا نسبت به جا به جایی و تغییر مکان سامانه حمل و نقل معلولین پاسخگو باشد. اما بر خلاف رویه شاهد بودیم که نه تنها رسیدگی قانونی نشد؛ بلکه دستور تسریع در تخلیه مکان یاد شده هم صورت گرفت. مضاف بر اینکه از روز گذشته، امکان ارتباط با شماره تلف و سامانه مذکور نیز از بین رفته است.
وی افزود: سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولین، از سال 89 در مجموعه شرکت واحد اتوبوسرانی آغاز به کار کرده و بیش از 4هزار مشترک دارد و چند هزار نفر نیز در انتظار اشتراک در این سامانه هستند. مشترکان این سامانه از قشر خاص جامعه هستند و اقدام اخیر شرکت واحد اتوبوسرانی باعث شده این عزیزان در فعالیتهای آموزشیو درمانی خود با اشکال مواجه شوند.
تشکری هاشمی در این خصوص 8 مورد سئوال از شهردار تهران مطرح کرد و خواستار پاسخگویی هر چه سریع تر شهردار تهران شد. 
 
جدا شدن سامانه حمل و نقل جانبازان معلولین، مصداق تغییر در ساختار اداری شهرداری تهران است
تشکری هاشمی در اولین سئوال مطح شده گفت: جدا شدن سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولین از شرکت واحد اتوبوسرانی و الحاق آن به سازمان تاکسیرانی، مصداق تغییر در ساختار اداری سازمان شهرداری تهران است که بر اساس ماده 54 قانون شهرداری، نیاز به اخذ مجوز از شورای شهر تهران دارد. شهرداری تهران پاسخ بدهد که با چه دلیل و با چه استناد قانونی، بدون کسب مجوز قانونی از شورای شهر چنین اقدامی انجام داده است؟
 
جابه جایی سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولین، مستلزم جا به جایی ردیف بودجه است
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، با اشاره به اقدام شورا مبنی بر تصویب بودجه برای ناوگان حمل و نقل جانبازان و معلولین گفت: با توجه به اقدام شورای شهر برای تصویب بودجه برای حمل و نقل جانبازان و معلولین، ذیل بودجه شرکت واحد اتوبوسرانی، واگذاری این سامانه به سازمان تاکسیرانی، مستلزم جابه جایی ردیف بودجه است که بر اساس بند 12 ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای شهر، از اختیارات شوراست و طبق تصریح تبصره 1 ماده 68 قانون شهرداری، مصرف اعتباراتی که به تصویب انجمن شهر می رسد باید منحصراً در همان حوزه و با نظارت انجمن شهر باشد. از آنجا که طبق ماده 28 آیین نامه مالی شهرداری ها، شهرداری تهران مجاز به جابه جایی حداکثر 10 درصد بودجه متعلق به هر وظیفه می باشد؛ مستمسک قانونی شهرداری تهران برای چنین تصمیمی چه بوده است؟
 
مصوبه ای برای واگذاری و بهره برداری از دارایی های شرکت واحد اتوبوسرانی صادر نشده است
تشکری هاشمی با اشاره به اساسنامه شرکت واحد اتوبوسرانی گفت: طبق اسانامه شرکت واحد، واگذاری و بهره برداری از دارایی های آن، صرفاً در محدوده فعالیتهای خود شرکت و در حوزه اختیارات هیئت مدیره است. تاکنون مصوبه ای برای این بند اخذ نشده و حتی اگر مصوب شده بود هم، به دلیل عدم رعایت صرفه و صلاح شرکت، واجد ایراد بود. همچنین به فرض دستور شهردار، اجرای آن بدون درخواست تشکیل مجمع عمومی شرکت از سوی هیئت مدیره و تصویب آن در مجمع عمومی، امکان پذیر نمی باشد. لذا دستور واگذاری ملک یادشده، خلاف رویه و مقررات است. شهردار تهران پاسخ دهد که دلیل اتخاذ و ابلاغ چنین تصمیمی چه بوده است.
 
مجوزی برای واگذاری دارایی شهرداری صادر نشده است
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر گفت: در بودجه سال 1402 و حتی در برنامه چهار ساله چهارم مصوب شورای اسلامی شهر تهران هیچ مجوزی برای واگذاری دارایی های شهرداری از جمله شرکت واحد اتوبوسرانی به شرکت های استارت آپی و شرکت های دانش بنیان یا موارد مشابه داده نشده است. مبنای اتخاذ این تصمیم چه بوده است؟
 
واگذاری یا هبه املاک شهرداری نیازمند اخذ مجوز از شورای شهر است
تشکری هاشمی در خصوص هبه یا واگذاری املاک شهرداری گفت: واگذاری املاک شهرداری و واحدهای وابسته، به صورت هبه یا فروش به هر شخص حقیقی یا حقوقی، مستلزم اخذ مصوبه از شورای شهر است. چرا بدون سیر مراحل قانونی، اقدام به تخلیه مکان یاد شده با هدف واگذاری شده است؟
 
برای سامانه جانبازان و معلولین، مکان جایگزین تعیین نشده است
تشکری هاشمی ضمن انتقاد از ایجاد زحمت و مشکل برای جانبازان و معلولین گفت: با توجه به سیاست های ابلاغی شورای شهر تهران در حمایت از شهروندان دارای معلولیت، چرا قبل از تعیین مکان مناسب و امکانات لازم برای این عزیزان، نسبت به تخلیه مکان یاد شده اقدام گردید است؟
 
شورای شهر بخشی از اختیارات مجمع عمومی شرکت واحد، تفویضی به شهردار را لغو کرده بود
تشکری هاشمی در خصوص اختیارات تفویض شده مجمع عمومی شرکت واحد به شهردار گفت: شورای شهر در جلسه مجمع فوق العاده شرکت واحد در تاریخ 15/5/1402، بخشی از اختیارات تفویض شده مجمع به شهردار را لغو و هرگونه واگذاری املاک شرکت واحد را منوط به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران که مجمع شرکت واحد می باشد؛ کرده بود. علت اینکه بلافاصله بعد از این مصوبه و بر خلاف تصریح آن، دستور تخلیه مکان یادشده صادر گردیده چه بوده است؟
 
علت قطع شدن سامانه جانبازان و معلولین چیست؟
تشکری هاشمی در پایان سئوالات خود از شهردار تهران، در خصوص علت قطع شدن سامانه جانبازان و معلولین از روز 28/5/1402 و توقف خدمت رسانی به ایشان توضیح خواست.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: